Därför ska du slopa animerade sliders

Innehållsförteckning
Därför ska du slopa animerade sliders på din hemsida

Stora bilder som tar lång tid att ladda och som sedan roterar för fort, text som försvinner innan du hunnit läsa färdigt och frustrationen som uppstår när du inser att det inte finns någon tillbakaknapp. Känns detta igen? Bra. Låt oss nu slå näven i bordet och gå vidare.

Animerade sliders, hero images, karusellbilder, kalla dem vad du vill, är ett populärt inslag på webbsidor runt om på nätet. De finns lite överallt – såväl på moderna, väldesignade sidor som på äldre.

När man går i tankarna på att implementera en rullande slider på sin hemsida är det lätt att fokusera på fördelarna. För visst kan det vara snyggt? Och visst kan en sådan funktion tillföra lite rörelse och lite schvung på en annars tillsynes stel och orörlig hemsida? Och visst ligger det något i tanken att en slider är ett bra sätt att utnyttja utrymmet på skärmen?

Ja, allt det där är sant. Men det finns en väldigt övervägande nackdel med rullande sliders.

De konverterar dåligt.

Mycket, mycket dåligt.

Studier visar att detta beror mycket på att vi besökare per automatik väljer att undvika rullande sliders på samma sätt som vi per automatik inte klickar lika ofta på Adwords-annonser i Googles sökresultat – efter att ha blivit utsatta för jobbig internetmarknadsföring i närmre 20 år har våra hjärnor blivit selektiva med vad vi väljer att lägga fokus på. Roterande sliders påminner oss om jobbiga flashbanners, så vi sätter oss omedvetet på defensiven. Vi blir överväldigade och väljer att ignorera.

Ett bra budskap är som blandsaft

Det vill säga: ju mer koncentrerat desto starkare.

Besökare på din sida har lättare att ta till sig ett välformulerat budskap än fem stycken som avlöper varandra. Detta resulterar i att sliderns click through rate, folk som klickar på slidern för att ta sig vidare eller för att läsa mer, minskar för varje ny bild som rullar.

Antal klick per position på Google

Av de redan fåtaliga personer som klickar på din sliderbild har 84% redan hunnit klicka sig vidare innan bild nummer två i ordningen dyker upp. Av fem slides så får de fyra sista dela på de återstående fjorton procentenheterna.

Så. Karusellbilder slopade. Vad gör vi nu?

Lugn, bara lugn. Det finns många olika sätt att skapa fantastiskt vackra, statiska sliders som både konverterar bra och som får din besökare att haja till av beundran snarare än irritation.

Till exempel såhär:

Ett säljande intro till en webbplats

Relaterade artiklar

8 kända logotyper och dess betydelse

När man tänker efter utsätts vi för hundratals (vissa av oss tusentals) logotyper varje dag. En del är vackra, en…

Gratis SEO-analys

Vad är er hemsida i behov av? Låt en av våra SEO-experter göra en analys av er hemsida och få kostnadsfri rådgivning samt prisuppskattning.