Googles sökordsverktyg, även känt som Google Keyword Tool ersätts nu av sökordsplaneraren.
Google Keyword Tool var en gratistjänst från Google där man kunde skriva in olika sökord och få en genomsnittlig uppskattning antal sökningar per månad baserat på de senaste 12 månaderna.
Personligen använde jag verktyget, ofta för att visa för kunder att t ex: ”detta sökordet inte är så speciellt bra” eller att ”detta sökordet är verkligen att satsa på”.
Eftersom verktyget var så pass eftertraktat och använt av miljoner människor runt om i hela världen tar nu Google steget att implementera det i Adwords och kräva inloggning. Det är rätt uppenbart varför de gör det, de vill helt enkelt få fler kunder till Google Adwords vilket jag kan förstå, det är ändå en stor del av Googles levebröd och genererar miljarder varje år.
Misströsta inte!
Om du fortfarande är ute efter att använda sökordsverktyget men vill inte ha några annonser på Google Adwords går detta hur bra som helst. Nedan följer en guide på hur du går tillväga.
- Skapa ett Google-konto
- Skapa ett Adwords-konto
- Om du befinner dig i Sverige så ska du se följande ruta:
- Klicka på fortsätt
- Ditt Adwords-konto har nu skapats! Klicka på länken längst ner där det står: ”Logga in på ditt AdWords-konto”
- Klicka på ”Verktyg och analys”
- Klicka på ”Sökordsplanerare”
- Klicka på ”Skriv eller överför sökord om du vill se deras resultat”
- I rutan skriver du in de sökord du vill se genomsnittlig uppskattning antal sökningar per månad på. Vi tar Hotell i Stockholm som exempel eftersom Google själva gör det.
- Under inriktning ändrar du från ”Alla platser” till ”Sverige”
- Klicka nu på ”Hämta sökvolym”
- Under ”Gen. sökningar per månad” ser du nu sökvolymen för sökordet och i skrivande stund är det 5400.
- Nu kan du lätt ta reda på sökvolymen på ett annat sökord genom att skriva in sökordet i sökfältet ovan där det står ”Ange sökord”.