När man tänker efter utsätts vi för hundratals (vissa av oss tusentals) logotyper varje dag. En del är vackra, en del är fula och en del är så pass inarbetade att vi inte ens uppfattar dem som logotyper. Logotypen är en av de viktigaste bitarna i ett framgångsrikt varumärke. Ett företags logotyp ska inte bara vara unik och på samma gång lägga grunden för verksamhetens hela identitet – den ska även säga någonting om företaget, vare sig det handlar om ett stycke historia, ett budskap eller en underliggande mening.
Här går vi igenom tio olika logotyper som lyckats väldigt bra med just detta.
1. FedEx kända logotyp
Ett klassiskt exempel på en simpel, stilren och på samma gång väldigt kommunikativ logotyp. Amerikanska FedEx signalerar snabbhet och pricksäkerhet på mer än ett sätt – tomrummet mellan bokstäverna ”e” och ”x” bildar en pil som pekar framåt.
2. Sony Vaio loggon
En relativt ny logotyp som redan blivit en modern klassiker. Bokstäverna ”VA” är designade för att återge en analog signal, samtidigt som ”IO” ska föreställa siffrorna 1 och 0 – vilket representerar en digital signal.
3. Beats loggan
Ibland är det bäst att skippa flummerierna och bara gå rakt på sak. Apple-ägda Beats, som tillverkar hörlurar, har tagit fram en logotyp som ska föreställa… ja precis – en person som bär ett par hörlurar.
4. Gillette logon
Bokstaven ”G” har fått en rakbladsvass siluett, detta för att symbolisera Gillette-rakbladens skarphet och precision.
5. Amazons logotyp
Den gula pilen pekar från bokstäverna ”a” till ”z” och påvisar att Amazon har allt ”from A to Z”. Den är på samma gång illustrerad för att likna ett leende, vilket symboliserar nöjda kunder.
6. Toblerone loggan
Toblerone-loggan är ett välkänt inslag för de allra flesta (om vi har Mona Sahlin att tacka för detta eller inte låter vi vara osagt), men få känner till att berget gömmer en stående björn i det negativa utrymmet. Toblerone tillverkas i schweiziska Bern, som brukar kallas ”björnarnas stad”.
7. Museum of London logon
Det må se ut som något slags modernistiskt konstverk vid första ögonkastet, men färgerna symboliserar Londons geografiska område och hur det expanderat med tiden.
8. Apple loggan, kanske den mest kända
Historien bakom Apples logo finns i så många varianter och versioner att den idag är näst intill mytologisk, men för att hålla det kortfattat symboliserar äpplet kunskap (som i kunskapens frukt, den Adam och Eva åt av trots att de inte fick).